Keksityistä tarpeista turhaa roinaa

Kuvittelen itseni kärpäseksi kattoon siihen palaveriin, jossa mainosnikkari lyö killer-idean pöytään: ”Myydään joka talouteen yhden lavuaarin sijaan kaksi”.

Hah hah haa kun ei naurata just ollenkaan, kuinka paljon meille tuputetaan turhia tarpeita. Niinkuin että on muodikasta haluta isoon kylppäriinsä kaksi lavuaaria ja kaksi suihkua. Ja poreamme kans ja kaks peiliä, joista kuvaansa katsella, kukin omaa kuvaansa omasta peilistään. Niin ja eihän sen nimi mikään kylppäri ole vaan kotikylpylä.

On uskomatonta miten ihmiset saadaan neuvottua tekemään järjettömyyksiä. Niin kuin että ”Älä avaa ikkunoita enää vaan osta kone joka raikastaa huoneilman”. Asiantuntija-ammattilaisen sanomana tuo menee läpi, mutta kirjoitettuna lauseena tuo on ihan pölhö-kustaan juttu. Ja sitten: ”Tiivistä ikkunat huipputiiviiksi ja asenna sitten raikasilmaventtiilit ikkunoiden päälle”. Ajatella, jos ihmisillä olisikin taloissaan aika ajoin avattavat, sopivasti falskaavat ikkunat. Miten paljon tavaraa ja asiantuntemusta jäiskään myymättä!

Huvittavaa on myös se, miten halvat asiat saadaan kovalla markkinoinnilla muodikkaiksi ja haluttaviksi: Täysin sileät, kuviottomat keittiönkaapin mdf-ovet ovat kaikkein halvimmat valmistaa. Pling! Ne ovat muotia. Karkeasahattu puutavara menee terien välistä liukkaimmin: Plong! Karkeat ja tikkuiset ulkovuoraus- ja jopa sisävuorauslaudat ovat muotia. Ja muodikkaat asiathan ovat kalliita.

Niinhän sitä sanotaan, että asiakas on kuningas, ja että valmistajat tuottavat sellaista tavaraa kuin mitä kuluttajat haluavat. Vaan millainen kuningaskuluttaja katsoo ylieristetyn talon kotikylpylän toisen lavuaarin yllä olevasta toisesta peilistä? Siellä se on minunkin lanttuni peilissä, pää täynnä asioita joita haluan ostaa.

Käytin tänään autoa katsastuksessa. Katsastusmies ei selvästikään ollut Corsa-fani kun hän puhui minulle ”vanhasta autosta” ja ”tämän ikäluokan autosta”. Teki mieli kysyä, että vihjailetko jotain? Asioilla on aina kaksi puolta: Oikea ja väärä. Väärän suhtautumistavan mukaan auto on vanha ja paljon ajettu ruostekasa ilman nykyaikaisia mukavuuksia. Oikean suhtautumistavan mukaan autossa on luotettava manuaalinen ikkunoidenavausjärjestelmä, luonnonvoimainen ilmastointi ja kuskin pään sisällä oleva ajotietokone. Ja se ruoste, hei oikeesti älä viitsi, ei ole kuskikaan ihan uusi enää, miksi vaatisit autolta täydellisyyttä?

Katsastusraportissa oli monta kohtaa, jossa todettiin asioiden olevan mallillaan ja auton täysin moitteettomassa kunnossa. Sitten todetaan, että pohjassa on korjausta vaativa ruostunut kohta. Tarviiko yhden kohdan takia niin isolla kirjoittaa se HYLÄTTY? Kiitos, oli hienoa, että korjattava kohta löytyi ja varasin sille korjausajan heti. Mutta tarviiko sitä tuolla tavalla harmillista epäkohtaa naamaan hieroa?

Tuotekehitysidea katsastusasemille: Koskapa minä en ole varmaankaan ainoa  ns. kilometrejä nähneellä autolla ajava, ehdotan katsastusasemille uudenlaista raportointikonseptia. Siinä voisi olla kehu-osio: Tässä autossa asiat X,Y ja Z toimivat erinomaisesti. Ja hyvä olisi huomioida myös auton ikä myönteisellä tavalla: Ajettuihin kilometreihin nähden auton moottori on erinomaisessa kunnossa. Erityis-papukaijamerkki  ajallaan suoritetuista öljynvaihdoista. Mahdolliset korjauskehotukset voisi kehujen jälkeen sanoa hellän selkeästi, ja että tervetuloa uusintakatsastukseen siihen ja siihen päivään mennessä. Myönteinen viestintä antaa asiakkaalle (ainakin minulle) hyvän kokemuksen vaikka itse asia olis huono, harmittava ja kallis.

 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s